Mogłabym Państwa przekonywać, że „do tanga trzeba dwojga”, zamiast tego zacytuję fragment artykułu naukowego lekarzy psychiatrów z Massachusetts General Hospital: „Relacja lekarz-pacjent jest ważnym elementem wizyty lekarskiej i może zmienić wyniki zdrowotne pacjentów” [1]. Pacjenci potrzebują wsparcia lekarza, któremu zawierzają swoje zdrowie. Możliwość częstszego kontaktu daje poczucie bezpieczeństwa oraz umożliwia wcześniejsze wykrycie nieprawidłowości. Firma Biotronik proponuje aplikację dla lekarzy oraz pacjentów korzystających z implantowanych urządzeń do diagnostyki i terapii zaburzeń rytmu serca (ang. CIED – cardiac implantable electronic devices).
Myślę, że nie raz zdarzyła się Państwu sytuacja, w której pacjent nie był w stanie klarownie przedstawić pojawiających się objawów. Aplikacja umożliwia zgłaszanie przez pacjentów złego samopoczucia, zaznaczania konkretnych objawów towarzyszących oraz okoliczności, w których doszło do zdarzenia. Systematyczność użytkownika pozwala lekarzowi na całkowity obraz stanu pacjenta, a nie wyłącznie odczytanie zapisu elektrokardiogramu czy sprawności urządzenia. Poza tym w aplikacji znajduje się zakładka zawierająca informacje o dacie i typie wszczepionego urządzenia, ostatniej wizycie kontrolnej, stopniu naładowania baterii, częstości pracy serca. Istotnym udogodnieniem jest możliwość wysyłania wiadomości w formie czatu, a także zarejestrowanie ostatniej informacji o stanie pacjenta wysłanej przez domowy telemonitoring.
Aplikacja ma na celu ułatwienie komunikacji oraz kontroli leczenia, nie jest wymagana do obsługi domowego telemonitoringu. Jest dostępna do pobrania za darmo w App Store lub Google Play.




1. Chipidza, FE., Wallwork, RS., Stern, TA.Impact of the Doctor-Patient Relationship. Prim Care Companion CNS Disord. 2015 Oct 22; 17(5):10.4088/PCC.15f01840. doi: 10.4088/PCC.15f01840. PMID: 26835164; PMCID: PMC4732308.