Wielu pacjentów po implantacji ICD nie zna rekomendowanych ograniczeń w prowadzeniu pojazdów, a ok. 1/3 wraca do prowadzenia samochodu w trakcie okresu ograniczenia ? pokazują wyniki duńskiego rejestru. Badanie przeprowadzono wśród wszystkich Duńczyków powyżej 18. roku życia, którym między 2013 a 2016 r. wszczepiono po raz pierwszy ICD (n = 3913). Z tej grupy na zapytanie odpowiedziało 2741 osób (71%), 2513 z nich (92%) miało ważne prawo jazdy w chwili implantacji ICD, a 175 (7%) jeździło zawodowo. Średni wieku badanych wyniosła 67 lat, 83% stanowili mężczyźni, a 47% miało implantowany ICD w prewencji pierwotnej. Bardzo duży odsetek pacjentów nie był świadomy ograniczeń w prowadzeniu pojazdów: w prewencji pierwotnej ? 58%, w prewencji wtórnej ? 36%, po adekwatnym wyładowaniu ? 28%, prowadzenie pojazdu zawodowo ? 55%. Prawie wszyscy chorzy (94%) wrócili do prowadzenia pojazdu po implantacji ICD, 1/3 już w trakcie okresu, w którym nie powinni jeździć. W sumie 35% osób wróciło do zawodowego kierowania pojazdem. W trakcie obserwacji trwającej średnio 2,3 roku 0,2% badanych doznało wyładowania ICD podczas prowadzenia samochodu, w jednym przypadku skutkowało to wypadkiem. Szacowane ryzyku uszkodzeń wyniosło 0,0002% na osoborok.
Powiązane Artykuły
Certyfikat CE dla BIOMONITOR IV
Firma Biotronik otrzymała certyfikat CE dla rejestratora arytmii BioMonitor IV. Aktualnie jednym z głównych problemów dotyczących opieki nad…
Choroby płuc po amiodaronie
We współcześnie leczonej populacji osób z migotaniem przedsionków stosowanie amiodaronu w małej dawce wiąże się z trendem w…
Lepsza odpowiedź kobiet na LBBAP niż BVP
Wśród osób ze wskazaniami do resynchronizacji kobiety odnoszą wyższe korzyści z LBBAP niż klasycznej stymulacji obukomorowej (BVP) w porównaniu…
Powikłania LBBAP vs. BVP
Powikłania związane z zabiegiem występują dużo rzadziej po implantacji LBBAP niż stymulacji dwukomorowej. Do wieloośrodkowego, prospektywnego badania obserwacyjnego…